Jeszcze przed rozpoczęciem na dobre sezonu 2014, gdy wiele osób narzekało na dźwięk i moc nowych jednostek napędowych V6 turbo, jedną z cech, którą mieli w rękach zwolennicy nowej, bardziej ekologicznej technologii był fakt, że tegoroczne bolidy są znacznie szybsze od poprzednich jeżeli chodzi o czystą prędkość maksymalną.
Bolidy F1 napędzane jednostkami V6 turbo na dystansie pełnego okrążenia nie zdołały jeszcze poprawić czasów z sezonu 2013, jednak regularnie okazują się szybsze od swoich poprzedników na prostych. Różnica prędkości na korzyść V6 sięga nawet 30 km/h.Dzieje się tak nie tylko za sprawą zastosowania technologii turbo, ale także zmniejszonej w stosunku do poprzednich lat siły dociskającej, wraz z którą zmniejszeniu uległ także opór aerodynamiczny.
Felipe Massa na torze pod Barceloną rozwinął w swoim Williamsie prędkość 342 km/h. Równie imponujące prędkości osiągali kierowcy w Kanadzie, gdzie udało się otrzeć o barierę 350 km/h i ostatnio na torze Spa-Francorchamps.
Od wielu tygodniu mówiło się, że bolidy F1 mogą na Monzie osiągnąć nawet 370 km/h. Jak wynika z przedwyścigowych symulacji będzie to raczej bliżej 350 – 360 km/h.
Dlaczego tak mało? Wyjaśnienie zdradził dyrektor techniczny zespołu Force India, Andy Green: „Regulaminy zabrały nam około 10 procent siły dociskającej i o taką samą ilość zredukowały opór. Te dane dotyczą jednak torów, na których korzystamy z pełnego docisku. Jeżeli teraz jedziemy na Monzę, porównujemy się z bolidami, które już wcześniej jeździły z minimalnym dociskiem. Różnica nie będzie więc tak duża.”
Jakie prędkości w praktyce będą uzyskiwali na prostej startowej kierowcy F1 na torze Monza przekonamy się już w najbliższy piątek.
01.09.2014 18:05
0
Ostatnio tak szybko to tylko za V10 jechali.
01.09.2014 19:15
0
Ale V10 miały do zaoferowania dźwięk...
01.09.2014 20:47
0
Różnica w dźwięku dostrzegalna jest na żywo , na torze Ja osobiście byłem na Hungaroringu kilka razy i tam ten dźwięk naprawdę jest potrzebny .Z tvten dźwięk jest tak tłumiony że i tak go nie czuć niestety Pozdr
01.09.2014 21:36
0
Dźwięk sam w sobie nie jest taki zły . Bardziej chodzi o jego natężenie , po prostu jest za cicho ( sprawdzone organoleptycznie 2008,9,10,13 vs 2014 )
02.09.2014 04:55
0
4.wolf77 pochwal sie na jakich byles wyscigach
02.09.2014 10:18
0
@Kanthen - i w TV to czuć - zwłaszcza, gdy długo słuchało się innego. Wiadomo, że się przywyknie, ale V6 nie umywa się do swoich poprzedników.
02.09.2014 18:12
0
dzwiek v8 był najlepszy bo v12 brzmiało jak wiertarka albo motocykl, za bardzo piskliwy, ale v6 jest za dziche, niskie tony brzmi dobrze ale za cicho, co do predkosci to bedzie 340 u wiekszosci, bo na tyle mają ustawioną skrzynie biegów i limiter obenie, a skrzyn biegów nie mozna zmieniać i ich ustawien i przełozeń, wiec nici z dobrych predkosci na tym torze
02.09.2014 18:14
0
pozatem, rozberg mówił na poczatku sezonu ze bedzie predkosc 360 i nikt nie wspominał o 370, i meercedesy jako jedyne te 360 zrobią bo na 8my bieg zmieniają przy predkosci 330, a inne zespoły (nawet te na silnikach mercedesa) zmieniają na 8mke przy predkosci 300
02.09.2014 22:16
0
2005 Monza - Juan Pablo Montoya - 372 km/h. I nie bylo turbo, a byl dzwiek
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się